För första gången på över 30 år har “dragones azules”, blå drakar, hittats längs Spaniens kust. Den mycket speciella havssnigeln har hittats på stranden La Mata i Torrevieja förutom observationer på Orihuela Costa och i Guardamar.
Spanska biologer beskriver fenomenet som spektakulärt. Den lilla blötdjuren är mycket sällsynt men inte okänd längs kusten.
Dödligt gift?
Djurets latinska namn är Glaucus atlanticus. De livnär sig främst på maneter, bland dem den ökända portugisiska krigsmannen. Det lilla djuret är inte giftigt i sig, men det kan lagra gift från maneter det äter i speciella celler och med det kan även Glaucus atlanticus innehålla starkt gift.
Kommer från Atlanten
Djuren lever normalt i tropiska vatten. De har troligen förts in i Medelhavet via ytströmmar från Gibraltar. Glaucus atlanticus finns normalt flytande på ytan med munnen på toppen där den jagar efter maneter.
Priskriget på dagligvaror är i full gång
Spanska livsmedelspriser har stigit med 17 procent det senaste året. Nu startar dagligvarukedjorna ett slags priskrig i hopp om att konsumenterna ska spara pengar. Mercadona är den senaste kedjan att rapportera prissänkningar.
500 olika produkter blir billigare hos Spaniens ledande stormarknadskedja, Mercadona. Det ska ge en besparing på upp till 150 euro per år för varje kund.
Produkterna ska vara särskilt märkta och det är mat, städprodukter och annat som människor behöver i vardagen som ska prisjusteras. Kvaliteten får inte försämras även om priset är lägre.
Mercadona, som har 25 procent av den spanska dagligvarumarknaden, förväntas se sin vinst för 2023 bli 0,6 procent lägre än budgeterat på basis av lägre priser.
Tidigare har Eroski, Dia och Carrefour meddelat att de kommer att sänka sina priser. Lidl och Aldi har inte sagt vilken prisstrategi de kommer att välja. Consum uppger att de har sitt fördelskort med bra erbjudanden så de fortsätter med detta och tar inga nya tag.
Den spanska regeringen har pressat livsmedelsindustrin att göra något åt priserna, men har egentligen inte uppnått mycket. Momssänkningen som kom vid nyår har inte bidragit så mycket som önskat. Frågan är om denna senaste åtgärd avsevärt kommer att hjälpa den övergripande prisbilden inom dagligvarusektorn i Spanien. Det hela påminner mest om en ny typ av marknadsföringskampanj och inget annat.
Äntligen ökar försäljningen av elbilar i Spanien
Spanien har varit ett sänke med europeiska mått när det kommer till försäljning av elbilar. Nu verkar det äntligen som att spanjorerna har fått upp ögonen för elbilens fördelar, eftersom försäljningen hittills i år visar på en rejäl ökning.
40 698 av de 240 000 bilar som såldes under första kvartalet var elektriska. Det är faktiskt en ökning med 71,2 procent jämfört med samma period förra året.
1 av 10 nya bilar registrerade i Spanien är eldrivna eller hybridbilar. Det förväntas bli en relativt stor ökning när 2023 är över.
Märkena Tesla, Toyota och MG säljer flest elbilar i Spanien.
Spanien bygger fortfarande upp infrastrukturen, det vill säga ett bättre nätverk av laddstationer, och här ligger nyckeln till att försäljningen av elbilar fortsätter att öka. Med få laddningsmöjligheter drar sig folk naturligtvis mot att köpa en elbil.
Samtidigt är det värt att notera att även försäljningen av lyxbilar ökar i Spanien. Porsche hade en stor extraförsäljning första kvartalet på 37,5 procent. Ferrari och Lamborghini sålde också mycket bättre än tidigare.
Andra relaterade nyheter
- 4 miljoner Euro i priser, fem solkraftverk för Torrevieja, Spaniens 10 mest kreativa städer
- Rekordmånga reste till och från Spanien i februari, Doggy Beach, påskgastronomi
- Tre gripna efter våldtäkt, ficktjuvar nekas nära flygplatsen, skattesänkningar i Valencia och så sparar du pengar när du handlar mat