Kommunhuset pekar på nya krav från miljöskyddsministeriet (Costas) som förklaring till de stora förseningarna. Rådhuset påminner allmänheten om att förprojektet för den nya strandpromenaden till Los Locos-stranden också tog tre år.
Sedan 2019 har Torreviejas stadshus arbetat med en ny och bättre gångväg längs stranden La Mata. Dagens trädäck bär stämpeln att vara nedgången och farlig. Stående och ständigt lossande plankor med flera brutna och stukade ben som följd. Däremellan har gångbanan “lappats” men det hela måste göras om med ett material som bättre klarar slitage, fukt och salt.
Kommunhuset säger att en ny design och nya krav från miljödepartementet försenar uppstarten. Detta hänger samman med att stora delar av den över 5 000m2 yta som gångvägen korsar är en allmän strand. Gångstigen slutar längst i norr i Torrevieja kommun på gränsen till Guardamar.
Men jobbar nu med förprojektet som leder fram till det underlag som används när projektet läggs ut på anbud.
Tonvis med Torrevieja-salt till Skandinavien
Salthögarna i Torrevieja krymper. Anledningen är att saltet skickas till Norge, Sverige och Danmark för att rädda vintervägarna som är fulla av snö och is i vinter.
Tusentals ton salt har fraktats ut från hamnen i Torrevieja den senaste månaden.
För Torreviejas del handlar det om att skicka över 300 000 ton salt norrut. Förutom att Norge, Sverige och Danmark får spanskt salt så säljs även en god del till Storbritannien. Den engelska huvudstadens gator hålls isfria tack vare försäljningen från Torrevieja.
Stor efterfrågan
Lastfartygen går till och från Torrevieja.
– Efterfrågan i vinter har varit enorm. Det kan bli rekordomsättning för saltverket i vinter, säger chefsingenjör, Joseph Peres till tidningen Informacion.
Det finns flera anledningar till varför saltet från Torrevieja är populärt. Priset är konkurrenskraftigt och dessutom är saltet mer miljövänligt än många andra typer. Solen får vattnet att avdunsta i de saltsaltade saltpannorna och försäljningen kvarstår. Att saltet kan transporteras med fartyg snarare än med bil bidrar till mindre miljöpåverkan. Fartygen har också en betydligt större lastkapacitet än trailers.
Extra salt
Tunis är ett av de länder som Spanien konkurrerar med när det kommer till försäljning av vägsalt.
Under ett år producerar saltverket i Torrevieja 500–600 000 ton. Juli är den enda månaden där anläggningen är stängd.
Sedan sker underhållsarbeten och de höga sommartemperaturerna bidrar till att skapa extra salt för senare utvinning ur lagunerna.
Den primära marknaden är därför vägsalt, men saltet säljs även för andra ändamål. Fiskeindustrin tar emot ca. 20 procent av mängden salt som produceras.
Säkerheten vinner
Kraftiga regn kan störa saltproduktionen i Torrevieja. Om vattennivån höjs sänks saltvattennivån och den unika utsugstekniken fungerar inte bra. Om så är fallet, så har saltverken i Torrevieja ett lager av havssalt i Maghreb i Nordafrika.
Flera skandinaviska länder använder många ton salt under vinter. Till exempel så använde Norge 82 000 ton salt vintern 2020/2021. Det var en minskning med 14 procent från föregående år. Ambitionen är att minska förbrukningen av salt på vägarna, men om Kung Vinter blir extra otäck och snön faller i stora mängder måste vägarna saltas för att vara hyfsat isfria. Trafiksäkerheten ska mätas mot miljösidan och då vinner givetvis säkerheten.
Andra relaterade nyheter
- Projekt med skyskrapa och park, flera bostäder i strandzonen vid Playa Flamenca och ökning av skandinaviska turister
- Trettondagshelgen i Torrevieja, medeltidsmarknad i Orihulea, spansk mat är bland de allra bästa i världen
- Längre väntetid på sjukhus, demonstration för go-kart bana, förbättrad väg mellan Torrevieja – Orihuela